S novým grandlandem do jížního tyrolska: 5x tip na výlet
Robustní, výkonný, prostorný, komfortní, hospodárný… když se šéfredaktorka nejznámějšího motoristického portálu „žena v autě“, který cílí na ženy-řidičky, chystala „expedici“ do Alp, musela volit opravdu všestranný vůz. Její volba padla na Opel Grandland. A byla to trefa do černého!
Dolomity, které se nachází v Jižním Tyrolsku (nejsevernější provincii celé Itálie), mají pro Čechy zvláštní kouzlo. Jsou unikátním alpským pohořím, ale zároveň gigantickým skalním městem a zkamenělou fantazií v jednom. Ať už v zimě na lyže nebo v létě pěšky či na kole, přítomnost češtiny dokazuje, že Češi tomuto místo propadli.
Sedmsetkilometrovou trasu Praha–Plzeň–Řezno–Mnichov–Innsbruck-Sterzing zvládl testovaný Grandland s naftovým motorem 1,5 CDTi o výkonu 130 koní s maximálním točivým momentem 300 Nm navíc velmi hospodárně.
Na dálnici se spotřeba pohybovala kolem 4 litrů. Celková kombinovaná spotřeba během baší expedice pak nepřesáhla 6 litrů na 100 km. Při pohledu na takový údaj na tachometru má člověk pochyby, zda se EU s direktivním plánem zákazu naftových motorů opravdu neplete.
Zpátky ale do Dolomit. Průjezd jejich středem patří k nejkrásnějším automobilovým cestám v severní Itálii. Příkré stoupání, značný počet zatáček a nádherné výhledy vykouzlí v létě úsměv nejednoho návštěvníka.
TOP 5 lokací nejsevernějšího italského regionu Tridentsko-Jižní Tyrolsko podle Žena v autě.cz:
- Horský masiv Sella Ronda
- Louky Alpe di Siusi
- Karersee nebo trek ke skalním věžím Torri del Vajolet
- Riva del Garda
- Kaltern, Neumarkt a Tramin
Horský průsmyk Passo Sella (2240 m), propojující údolí Val di Fassa a Val Gardena, a Passo Pordoi (2239 m), který propojuje údolí Val di Fassa s oblastí Veneto, patří k nezapomenutelným silničkám pro řidiče i cyklisty, a to z obou stran.
Druhým místem, jež aspiruje na pohádkovou zahrádku s horskými velikány v pozadí, je Alpe di Siusi. Nad horskou vesnicí Castelrotto se v nadmořské výšce 1850–2350 metrů rozprostírá největší vysokohorská pastvina v Evropě. Oblast patří k nejvíce prosluněným v Alpách, a tak si zde můžete užívat slunečních paprsků zhruba 310 dní v roce. Přídi dominuje černá maska, efektně propojující velmi chytré a v noci dokonale svítící světlomety s 84 LED pixely v každém světle. Dokonale vykrývají okolní provoz. Celou dobu našeho nočního přejezdu do Alp byla „dálková“ světla zapnutá a vůbec neoslňovala řidiče.
Mimochodem, při našem alpském roadtripu se musíme zastavit také u interiéru Grandlandu. Opel je v tomto modelu průkopníkem tzv. digitálního detoxu. Dvě obrazovky (12palcový přístrojový štít a 10palcová obrazovka s navigací) jsou spojené do jedné digitální desky. Zobrazení má logické ovládání a rychlé odezvy. Systém lze snadno spárovat s mobilem a dobře funguje nabíjení bez kabelu v područce.
Zejména Kaltern, ležící na břehu stejnojmenného jezera, patří k nejkrásnějším vesnicím. S plnýma rukama lahví vyhlášeného červeného Pinot Noir a Lagrainu a bílého tramínu otevíráme dveře kufru Grandlandu, a to velmi snadno – pohybem nohy pod zadním nárazníkem.
Opel Grandland je za nás ideální auto pro rodiny s dětmi a aktivní páry. Během pár dní jsme najeli téměř 2 tisíce kilometrů. Vůz nabízí dostatečnou dynamiku a kultivovaný chod, pohodlně a svižně převeze celou rodinu na delších trasách. S grácií zdolá náročné horské průsmyky a serpentiny. Pro nás je proto synonymem pohodlí, prostornosti a také úspornosti.