Skip To Content
Baterie

Výhody Li-ion baterií

Malé, kompaktní a výkonné.

Lithium-iontové baterie jsou srdcem našich elektrických vozidel. Jsou výjimečně výkonné a v porovnání s ostatními typy baterií mají nejvyšší hustotu energie - to znamená, že dokážou uchovat větší množství energie na 1 kg hmotnosti baterie. Mají také řadu dalších výhod: kompaktní rozměry = vejde se jich více do 1 vozu; vyžadují také méně chlazení na optimální provozní teplotu než jiné typy.

Co je dobré vědět: naše baterie nemají tzv.paměťový efekt. Automobil tak můžete nabíjet kdykoli chcete - i za pomoci rychlých nabíječek - bez ztráty jejich výkonu.

Životní cyklus baterie

Životní cyklus Li-ion baterií
Nezávislé studie ukazují, že baterie elektromobilu vydrží 250 000 až 500 000 kilometrů provozu1. Naše baterie tak mají velmi podobnou životnost, jakou mají běžně vozy se spalovacími motory. Proto na baterie dáváme záruku 8 let nebo 160 000 kilometrů. Pokud v tomto intervalu přeci jen dojde k reklamaci, je možné u prodejce vozů Opel baterii vyměnit za novou.

1 Průměrnou hodnotou, kterou studie bere v potaz je 250 000 km. Článek si v angličtině můžete přečíst zde: https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf 
Nabíjecí cykly
Existuje mnoho způsobů, jak váš elektromobil můžete nabíjet. Na rychlé veřejné nabíječce1 jej lze nabít na 80% už za 30 minut1. Díky mnoha dalším možnostem si můžete nabíjecí cykly přizpůsobit sami - můžete použít jednofázový nebo třífázový Wallbox (7,4 nebo 11 kW).
Naštěstí je všude dostupná klasická domácí zásuvka (1,8 kW). Vylepšená zásuvka GreenUp (3,7 kW) nabízí dvakrát rychlejší nabíjení (což je cca 20 km za 1 hodinu nabíjení2).

1 Teoretická hodnota na základě dojezdu 337 km dle WLTP. Kalkulováno pro 100 kW nabíječku. Koresponduje s nabíjením prázdné baterie. Čas nabíjení se může lišit dle typu a výkonu nabíječky a dle vnější teploty a teploty baterií.

2 Hodnoty se vztahují k vozu Corsa-e. Čas nabíjení závisí na typu a výkonu palubní nabíječky (On-Board Charger - OBC) integrované ve vozidle, na typu kabelu a typu a výkonu nabíjecí stanice. 
Kapacita
Abychom byli přesní, každý elektromobil má 2 baterie: jedna je zodpovědná za jízdu, druhá 12V baterie pak za startování, centrální zamykání, vnitřní osvětlení atd. Stejně jako u vozu se spalovacím motorem. Klasická 12V baterie zaručuje, že vůz bude fungovat, i když vozidlo několik týdnů stojí. 
Výrobní cena baterií
Výrobní cena Li-ion baterií za poslední roky významně klesla. Zatímco v roce 2010 byla cena za 1 kWh cca 600 Euro, v roce 2025 by cena měla klesnout na 83 Euro1. Proto jsou elektromobily v posledních letech mnohem dostupnější. V kombinaci s různými dotacemi může být výsledná cena podobná jako u vozu Opel se spalovacím motorem.

1 Vice informací o vývoji baterií v angličtině najdete zde: https://www.statista.com/chart/23807/lithium-ion-battery-prices/ 
1 Teoretická hodnota na základě dojezdu 337 km dle WLTP. Kalkulováno pro 100 kW nabíječku. Koresponduje s nabíjením prázdné baterie. Čas nabíjení se může lišit dle typu a výkonu nabíječky a dle vnější teploty a teploty baterií.

Údržba, výměny a záruky

Údržba baterie
Pokud servisujete váš elektrický vůz u autorizovaného servisu značky Opel, vždy vám zde zkontrolují baterii, její připojení a konektory. Nemusíte se tak o baterii nijak starat.
Důležité: autorizovaný servis značky Opel vám poskytne certifikát o oficiální maximální kapacitě baterií. Tento certifikát je ideální pro následný prodej vašeho vozu. 
Výměna baterie
Výměna baterie v elektromobilu je pro servisního partnera Opel hračka. Celá výměna zespoda vozu zabere 5 minut. 
Záruka na baterie
Naše elektromobily mají záruku na baterie 8 let nebo 160 000 km - v té době garantujeme minimálně 70% původní kapacity. Certifikát o stavu baterie získáte po každé prohlídce vozu u autorizovaného prodejce Opel. I díky němu pak můžete za svůj vůz získat dobrou cenu při prodeji. 
1 Teoretická hodnota na základě dojezdu 337 km dle WLTP. Kalkulováno pro 100 kW nabíječku. Koresponduje s nabíjením prázdné baterie. Čas nabíjení se může lišit dle typu a výkonu nabíječky a dle vnější teploty a teploty baterií.

2 Hodnoty se vztahují k vozu Corsa-e. Čas nabíjení závisí na typu a výkonu palubní nabíječky (OBC) integrované ve vozidle, na typu kabelu a typu a výkonu nabíjecí stanice.

Baterie a udržitelnost

Recyklace baterií
Po osmi až dvanácti letech provozu lze baterii nabít na 70-80%. Poté je možné baterie vyměnit a původní baterie mohou být dále použity, například do repasovaných elektromobilů, nebo jako úložiště energie ze solárních systémů. Baterie se recyklují až po jejich "druhém životě". Lze je také spojovat dohromady a vytvořit bateriový blok pro solární nebo větrné elektrárny. 
Udržitelnost
Udržitelnost v Opelu řešíme již při výběru materiálů a technologií pro výrobu vozidel a jejich součástí. Soulad s environmentálními standardy je pro nás důležitý. Díky vysoké kvalitě provedení, tipům na používání a pravidelné údržbě se můžete těšit na dlouhou životnost baterie.
Použité baterie repasujeme co nejčastěji, abychom snížili naši uhlíkovou stopu. Na konci svého prvního životního cyklu jsou baterie repasovány a připraveny pro další použití. Až po tomto druhém použití dojde k jejich recyklaci a k získání drahých kovů z nich. Snažíme se, aby dopad našich baterií na životní prostředí byl minimální. 
Likvidace baterií
Nemusíte se starat o ekologickou likvidaci baterií z vašeho vozu. Vždy testujeme kapacitu baterie při pravidelných prohlídkách a díky tomu víme, kdy je potřeba baterii vyměnit, repasovat nebo zlikvidovat. 

Technologie

Výroba
Pro výrobu elektromobilů potřebujeme více speciálních kovů, než je tomu u normálních vozidel se spalovacími motory. Například lithium a kobalt jsou pro baterie velmi důležité. Proto se snažíme jejich potřebu snižovat maximalizací efektivity jejich použítí a také recyklací. 
Komponenty a nástroje
Lithium má největší elektrochemický potenciál ze všech kovů. Proto je v bateriích nejpoužívanější. Má nespočet výhod pro elektromobily díky vysoké energetické hustotě. Při menší hmotnosti tak dokáže pojmout velké množství energie.
Baterie má hmotnost 200 - 700 kg. Proto má energetická hustota velký vliv na ovládání a spotřebu energie vozu. Gravimetrická energetická hustota se udává v kWh/kg 
Vývoj
Abychom mohli být v budoucnosti nezávislejší na našich dodavatelích, budujeme v Kaiserslauternu továrnu Gigafactory, největší místo pro výrobu baterií v Německu. Společně s továrnou na severu Francie dokážeme vyrobit 1 milion baterií. To vše je naplánováno od roku 2024. 

Užitečné informace o bateriích elektromobilů

Jak baterie se používají pro elektromobily?

Lithium-iontové baterie jsou zabudovány do elektromobilů. Naším cílem jsou prvotřídní a zároveň dostupné baterie. Udržitelnost je jedním z naších prvořadých cílů. V porovnání s klasickou výrobou, bude uhlíková stopa výroby v Gigafactory nižší.

Kolik stojí baterie do elektromobilu?

Baterie je nejdražší součástka v elektromobilu, i když ceny některých surovin klesly. Výrobní náklady na baterie jsou cca 6 000 Euro. Elektromobil je však díky různým dotací a pobídkám dostupnou alternativou vozidel se spalovacími motory.

Jaká je životnost baterie elektromobilu?

Lithium-iontové baterie mají životnost 8 až 12 let. Za tuto dobu proběhne cca 1 500 až 2 500 nabíjecích cyklů. S věkem baterie se její kapacita sníží na 70 až 80% původní hodnoty. Záleží na tom, jakým způsobem byla baterie nabíjena, na počtu nabíjecích cyklů a také na jízdním stylu. Opel dává záruku na baterie 8 let nebo 160 000 km při zachování 70% kapacity baterie.

 

Co se následně děje s baterií?

Baterie elektromobilů ztrácejí během času svoji kapacitu. To však neznamená, že se i poté nedají využít. V Opelu dáváme bateriím šanci na druhý život a až po něm je recyklujeme.