Skip To Content
Z automobilky Opel v německém Eisenachu dnes vyjíždějí nové Grandlandy, první Opel se tam ale vyrobil už před 34 lety!
Z automobilky Opel v německém Eisenachu dnes vyjíždějí nové Grandlandy, první Opel se tam ale vyrobil už před 34 lety!

  • První automobilka v nových spolkových zemích po znovusjednocení Německa
  • Eisenach dnes: Moderní rodiště nového Grandlandu připravené na elektromobilitu

Německý Eisenach a automobilová výroba patří k sobě už hodně přes sto let. A Opel a Eisenach mají těsnou vazbu již více než tři desetiletí. Značka s bleskem ve znaku byla jednou z prvních společností, které se už v roce 1990 po sjednocení Německa zapojily do podnikání v nových spolkových zemích. A tento příběh díky novému Grandlandu úspěšně pokračuje dodnes!

 

Továrna Opel v Eisenachu: První Opel byl vyroben v roce 1990

Po pádu Berlínské zdi tehdejší vedení automobilky Opel rychle rozpoznalo potenciál, který nabízí tradiční automobilová lokalita Eisenach. Už v březnu 1990 Opel společný podnik s Automobilwerk Eisenach (AWE), čímž výrazně podpořil ekonomický rozvoj v Durynsku. 5. října 1990, pouhé dva dny po oficiálním znovusjednocení Německa, sjel z výrobní linky závodu AWE první Opel Vectra. A v únoru 1991 byl položen základní kámen zcela nové továrny Opel v Eisenachu. Díky investici miliardy německých marek už po pouhých devatenácti měsících zahajuje v září 1992 zcela nový závod Opelu v Eisenachu výrobu modelu Astra. A 3. června 1993 vyjíždí z Eisenachu první Corsa „made in Germany“.

 

Pod tlakem vysoké poptávky se závod Opelu v Eisenachu v první polovině devadesátých let soustředil na výrobu modelů Corsa. Už za pouhých devět let od otevření továrny v Eisenachu a jen šest let poté, co odtud vyjela první Corsa se slavila výroby miliontého Opelu „made in Eisenach“.

 

Úspěšná továrna: Špičkové technologie a neustálý vývoj

Závod v Eisenachu prochází od začátku neustálým vývojem, tak, aby byl zajištěn jeho ekonomický úspěch. Továrna Eisenach nastavuje standardy z hlediska ekologické kompatibility i výrobních technologií a systémů. Úspěch stojí na pěti základních principech: Zapojení zaměstnanců, neustálém zlepšování, zajištění kvality od samého počátku, standardizaci a dokonalé logistice, která garantuje krátké výrobní časy. Díky tomu byl Eisenach několikrát oceněn jako nejmodernější a nejproduktivnější automobilový závod v Evropě.

 

V roce 2012 se na výrobní lince továrny v Eisenachu zabydluje Opel ADAM. A po velké modernizaci v roce 2019 se Eisenach stává rodištěm zcela nového SUV Opel Grandland.

 

S novým Grandlandem se Eisenach stává „elektrifikovaným“ závodem

Logicky se tak továrna Opelu v Eisenachu stala i exkluzivní produkční lokalitou zcela nového Grandlandu, který právě vstupuje na český trh. Grandland nové generace je (také) plně elektrický (WLTP dojezd až cca 700 km) – a tomu se musela přizpůsobit i továrna. Do úprav souvisejících s výrobou elektrického Grandlandu Electric, který vyjíždí na nové platformě STLA Medium, investoval Opel přes 130 milionů EUR. K výrazným změnám došlo ve výrobním procesu - v karosárně i na finální montáží. Kromě toho byly vyztuženy a přizpůsobeny celé dopravníkové systémy, výroba skeletu karoserie je plně automatizována, na lince i v obslužných sekcích bylo instalováno mnoho moderních kamerových systémů zaručujících dokonalou kontrolu. Vznikla také nová hala pro výrobu baterií, ve které se na místě montují sady baterií pro modely Grandland Electric. Pro toto pracoviště museli být vyškoleni specializovaní odborníci s povolením prací s vysokým napětím.

 

Skutečnost, že Eisenach buduje také solární park, který bude celý závod zásobovat zelenou energií, dokonale zapadá do filozofie výroby nového elektrického Opelu Grandland. Systematický přechod k obnovitelným energiím je zárukou, že továrna Opelu v Eisenachu si udrží svoji špičkovou pozici i v budoucnosti a její úspěšný příběh bude pokračovat.